Uporządkuj hierarchię witryny

Uporządkować hierarchię witryny? A co to znaczy?

Tworzysz nową stronę internetową, a może po prostu zmieniasz jej wygląd? Niezależnie od tego co robisz, ważne jest, by pamiętać o tym, aby była SEO-friendly. Poza aspektami takimi jak responsywność strony czy zawartość merytoryczna serwisu, kluczowym elementem może okazać się uporządkowana hierarchia witryny wpływająca na pozycjonowane serwisu. No dobrze, ale co to oznacza?

Kilka podstaw na początek, czyli adres URL i "z czym się to je".

Zanim zaczniemy omawiać elementy na stronie, należy zrozumieć jak wyszukiwarka internetowa rozróżnia adres naszej strony, a także jak adres ten jest konstruowany. Zazwyczaj URL, bo o nim mowa, konstruowany jest w postaci wzoru:

protokół://nazwa_hosta/ścieżka/nazwa_pliku?jakieś_zapytania#fragment_strony/

  • protokół to nic innego jak nagłówek HTTP, lub jego zabezpieczona wersja HTTPS. Najbardziej zaleconą formą jest oczywiście HTTPS, niemniej jednak do jego posiadania wymagane jest wykupienie i zainstalowanie certyfikatu SSL na stronę,
  • nazwa hosta, czyli po prostu nazwa naszej domeny, odpowiednio z przedrostkiem WWW lub bez niego. Warto tu zauważyć, iż roboty wyszukiwarki internetowej Google rozróżniają te dwie wersje i traktują jako dwie różne witryny – dlatego tak ważnym jest, aby zadbać o przekierowanie typu 301 jednej wersji, na drugą,
  • ścieżka i nazwa pliku, to nasze fizycznie znajdujące się na serwerze katalogi oraz pliki, do których się odwołujemy. Warto więc przed stworzeniem któregokolwiek z nich dobrze przemyśleć ich nazwę, bo potem właśnie ona będzie widoczna w obrębie konkretnej podstrony. Trzeba też zauważyć, że są to elementy, w których duże i małe litery są rozróżnialne (w odróżnieniu od protokołu czy nazwy hosta),
  • zapytania to wykonywane instrukcje w obrębie serwisu, dzięki którym wyświetlane są określone treści (np. po użyciu filtracji przy liście produktów, widzimy tylko pewną ich część, a odpowiedni fragment w kodzie URL jest dopisywany). Podobnie jak przy ścieżce i nazwie pliku, wielkość liter ma znaczenie,
  • przed ostatni element adresu URL to fragment strony, który zazwyczaj określa po prostu miejsce, do którego dana strona zostanie przewinięta. Nie zmienia treści w obrębie serwisu, a więc najczęściej jest przez Google pomijany,
  • ostatni element o którym trzeba wspomnieć w adresie URL, to ukośnik na końcu. Choć w przypadku strony głównej jest on opcjonalny (nie ma znaczenia czy tam widnieje, czy też nie), to dla kolejnych podstron serwisu warto pamiętać, że zmienia on sposób postrzegania adresu. Przykładowo www.example.com/katalog to nie to samo co www.example.com/katalog/. Google o tym wie, dlatego warto dbając o uporządkowaną strukturę adresu URL, zadbać o jednolity zapis – zdecydujmy się czy wyświetlać ukośnik w obrębie wszystkich podstron, czy też nie.

Wiem czym jest adres URL i jakie są jego elementy. Co dalej?

W związku z powyższym omówieniem, podczas tworzenia kolejnych katalogów i plików w obrębie swojego serwisu warto przemyśleć ich nazewnictwo oraz spędzić chwilę, by maksymalnie je uprościć.

Proste i intuicyjne nazwy są lepsze do zapamiętania dla użytkowników oraz łatwiejsze do interpretacji przez Google. Dodatkowo długie i niezrozumiałe linki mogą odpychać, a także zniechęcać do udostępniania ich dalej – a przecież nie chcielibyśmy, by nikt nie dzielił się wrażeniami z posiadanej pary butów, która została kupiona w naszym sklepie internetowym.

Oprócz powyższych kwestii, zastosujmy odpowiednie przekierowania i atrybuty canonical, by zapewnić tylko jedną wersję każdej podstrony. Unikajmy tworzenia wielu podstron, przedstawiających te same treści – tym samym pozbędziemy się duplikatów w obrębie serwisu, co należy do podstawowych działań optymalizacyjnych witryny pod kątem SEO.

Mam dobre adresy URL, ale jak się do nich dostać? Przy pomocy nawigacji!

Nawigacja, czy potocznie nazywane menu, to podstawowy i kluczowy element na każdej stronie internetowej. Warto zadbać o to, by była intuicyjna, prosta, a przy tym pozwalała przejść do każdej ważniejszej kategorii, podkategorii czy strony informacyjnej. Zapewne każdy z nas zna bowiem uczucie frustracji towarzyszące sytuacji, gdy nie możemy czegoś znaleźć – w przypadku strony internetowej frustracja ta zakończyłaby się najprawdopodobniej jej zamknięciem.

Powyższe jest niezwykle ważne, gdyż roboty Google tak samo jak użytkownicy korzystają z nawigacji poruszając się po kolejnych podstronach serwisu, tym samym kreując tematyczność serwisu. Pamiętajmy, że poprawna hierarchia witryny to fundament pod dalsze pozycjonowanie witryny internetowej.



  • Skorzystałem z zamieszczonych wskazówek i faktycznie - moja strona internetowa jest częściej odwiedzana przez użytkowników!

    Tomasz Skowron
  • Klienci odwiedzają moją stronę częściej co przekłada się również na ilość sprzedanych produktów, a nie wdrożyliśmy jeszcze wszystkich wskazówek!

    Ela Kamińska
  • Zamieszczone wskazówki są na profesjonlanym poziomie. Zostały opisane tak, że zrozumiałe są również dla takich laików jak ja.

    Regina Wysocka
  • Z pomocą firmy zewnętrznej wdrożył zmiany w serwisie i od teraz sprzedaję więcej :)

    Hubert Wegner

Formularz kontaktowy


Wiadomość została wysłana!