Uporządkować hierarchię witryny? A co to znaczy?
Tworzysz nową stronę internetową, a może po prostu zmieniasz jej wygląd? Niezależnie od tego co robisz, ważne jest, by pamiętać o tym, aby była SEO-friendly. Poza aspektami takimi jak responsywność strony czy zawartość merytoryczna serwisu, kluczowym elementem może okazać się uporządkowana hierarchia witryny wpływająca na pozycjonowane serwisu. No dobrze, ale co to oznacza?
Kilka podstaw na początek, czyli adres URL i "z czym się to je".
Zanim zaczniemy omawiać elementy na stronie, należy zrozumieć jak wyszukiwarka internetowa rozróżnia adres naszej strony, a także jak adres ten jest konstruowany. Zazwyczaj URL, bo o nim mowa, konstruowany jest w postaci wzoru:
protokół://nazwa_hosta/ścieżka/nazwa_pliku?jakieś_zapytania#fragment_strony/
Wiem czym jest adres URL i jakie są jego elementy. Co dalej?
W związku z powyższym omówieniem, podczas tworzenia kolejnych katalogów i plików w obrębie swojego serwisu warto przemyśleć ich nazewnictwo oraz spędzić chwilę, by maksymalnie je uprościć.
Proste i intuicyjne nazwy są lepsze do zapamiętania dla użytkowników oraz łatwiejsze do interpretacji przez Google. Dodatkowo długie i niezrozumiałe linki mogą odpychać, a także zniechęcać do udostępniania ich dalej – a przecież nie chcielibyśmy, by nikt nie dzielił się wrażeniami z posiadanej pary butów, która została kupiona w naszym sklepie internetowym.
Oprócz powyższych kwestii, zastosujmy odpowiednie przekierowania i atrybuty canonical, by zapewnić tylko jedną wersję każdej podstrony. Unikajmy tworzenia wielu podstron, przedstawiających te same treści – tym samym pozbędziemy się duplikatów w obrębie serwisu, co należy do podstawowych działań optymalizacyjnych witryny pod kątem SEO.
Mam dobre adresy URL, ale jak się do nich dostać? Przy pomocy nawigacji!
Nawigacja, czy potocznie nazywane menu, to podstawowy i kluczowy element na każdej stronie internetowej. Warto zadbać o to, by była intuicyjna, prosta, a przy tym pozwalała przejść do każdej ważniejszej kategorii, podkategorii czy strony informacyjnej. Zapewne każdy z nas zna bowiem uczucie frustracji towarzyszące sytuacji, gdy nie możemy czegoś znaleźć – w przypadku strony internetowej frustracja ta zakończyłaby się najprawdopodobniej jej zamknięciem.
Powyższe jest niezwykle ważne, gdyż roboty Google tak samo jak użytkownicy korzystają z nawigacji poruszając się po kolejnych podstronach serwisu, tym samym kreując tematyczność serwisu. Pamiętajmy, że poprawna hierarchia witryny to fundament pod dalsze pozycjonowanie witryny internetowej.